Free Joomla Template by Discount Justhost

Egyszerű, mint a faék. A raklap forradalmi hatása a szállítmányozásra

Kategória: Szakcikkek
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)
Egyszerű, mint a faék. A raklap forradalmi hatása a szállítmányozásra - 5.0 out of 5 based on 1 vote

A szállítmányozás, árufuvarozás a világ egyik legnagyobb iparága. Jelentősége elképesztően nagy, nélküle már megbénulna az élet a földön. Szó szerint az emberiség léte múlik azon, hogy a sok millió tonna áru időben megérkezzen a célállomására.
Az elmúlt évszázadok technikai fejlődése és számtalan zseniális találmánya kövezte ki az ipari léptékű áruszállítás útját.
A szakemberek többsége azonban egyetért abban, hogy az egyik legnagyobb hatású találmány (a járműipar fejlődése mellett) nem valamilyen bonyolult műszaki fejlesztés, hanem inkább egy igen kreatív ötlet szülötte, egy egyszerű és rendkívül praktikus, fából készült eszköz a rakódólap, raklap, vagy más néven paletta.

A HVG egy terjedelmes és minden részletre kitérő cikket, tanulmányt írt a raklap történetéről, gyakorlati jelentőségéről.
A teljes cikket itt olvashatja el: http://hvg.hu/brandcontent/20170622_Az_egesz_gazdasagot_mozgatja

Most pedig következzen néhány érdekes információ, adat, tény, mely a raklap eredetéről és jelentőségéről.

"Az igazi áttörést az 1937-ben feltalált gázüzemű villás targoncák elterjedése, valamint a II. világháború kirobbanása hozta meg. Dr. Erna Risch, a Chicagói Egyetem professzora szerint a második világégés talán legnagyobb innovációja a targoncák mellett éppen a paletták tömeges használata volt. Az addigi elhanyagolható mennyiségű raklapból hirtelen több tízmillióra volt szükség az Egyesült Államokban, főleg a Csendes Óceáni hadszíntérre történő folyamatos utánpótlás-szállítás miatt. A háborúnak „köszönhetjük” a bármely oldalról felemelhető raklapot is, mely Norman Cahners, az amerikai haditengerészet tisztjének újítása volt. Ez az aprónak tűnő változtatás megfelezte a berakodási időt."

Puzzle helyett egységes méretek

„Egészen 1961-ig, mivel nem voltak egységes méretű paletták Európában, minden berakodás – akár hajóra vagy vonatra – egy óriási puzzle játékra hasonlított, ami persze nem volt túl hatékony. Éppen ezért Európai Vasutak Szövetsége (UIC) megbízást adott ki egy szabványosított, közös raklaptípus bevezetésére, amit végül a ma már jól ismert, Svenssonék által tervezett EUR raklap nyert el. Ez az amerikai társához képest erősebb, könnyebb és tartósabb volt. Az egységesítésnek köszönhetően tizedére csökkent a berakodási idő, ezért sikerének hamar híre ment, és a nagy gyártók elképesztő ütemben kezdték használni az egységes raklapot. Ma már a kamionok raktereit úgy tervezik, hogy két szabvány raklap férjen el, a hajók és konténerek belsejét is ehhez igazítják, de még a pickupok platóját is ez alapján méretezik. A tervezőknek a raktárbázisok kialakításánál is ezt a szabványt kell alapmértékegységnek venni."
Írja a HVG.


raklap, palettaA rakodólapok nemzetközi egységesítése lehetővé teszi az eszközök csereszabatosságát, valamint azt, hogy az egységrakományok szállítására, tárolására szolgáló eszközök és berendezések a teljes ellátási láncban azonos műszaki és biztonsági követelmények szerint épüljenek fel.
A nemzetközileg szabványosított rakodólapok közül a legelterjedtebben használatos a 800 x 1200 mm-es méretű rakodólap.

2014. január 1-től az „Egy védjegy, egy márka” jegyében megváltozott az EUR rakodólap bal saroklábának jelölése. A „MÁV” besütés 2013. december 31-ig volt érvényben, de 2014. január 1-től az engedélyes EUR rakodólap gyártók az EUR rakodólap bal lábába már csak az „UIC” jelölést süthetik be. Az új koncepció előnye, hogy a szabványosított egységes jelölés lehetővé teszi az EUR rakodólapok egyértelmű és könnyű azonosíthatóságát.

A szállítmányozásban, csakúgy mint az ipar egyéb területein létfontosságú a költséghatékonyság, hisz ez a versenyképesség egyik legfontosabb feltétele.
A raklap elterjedése és szabványosítása az árumozgatás hatékonyságát drámai mértékben növelte meg, csökkentve a költségeket, így hozzájárulva a világfalu kialakulásához, ahol a globális kereskedelemnek és árufuvarozásnak köszönhetően az üzletek polcain teljesen természetes látvány a világ túlsó felén gyártott, vagy termelt áru.

Van azonban még számtalan nélkülözhetetlen eleme és feltétele az áruszállításnak, anyagmozgatásnak (természetesen a szállító járműveken kívül). Ezek egyike az áruk súlyának meghatározása, mérése.
A paletták, raklapok, mint a fent leírtakból is kiderül, jelentős mértékben felgyorsítják az anyagok, áruk mozgatását, rakodását.
Az idő tényező fontossága eléggé nyilvánvaló, ezért az áruk mérése, legalábbis a klasszikus módszerekkel jócskán rontja a hatékonyságot, amennyiben a raklapon elhelyezett árut viszik egy fixen telepített mérleghez. Ez természetesen nemcsak idő, de energia veszteség is, hisz az árumozgatást végző targoncák sokkal nagyobb utat kell megtegyenek.
Kézenfekvőnek tűnt tehát az igény és ötlet, hogy már a raktározás, az anyagmozgatás, rakodás során, pl. a raktár és a kamion platója közötti legrövidebb úton, menet közben, a targoncán történjen meg a mérés. Az is nagyszerű lenne, ha a mennyiségeket nem a targoncavezetőnek, raktárosnak kellene kockás füzetben vezetni, könyvelni.
A technikai fejlődés az utóbbi évtizedekben ennek is megteremtette a feltételeit.
A hódmezővásárhelyi Prominens Kft. (http://www.prominens.hu/mobil-merlegek/targoncamerlegek.html - http://www.prominens.hu/mobil-merlegek/merleges-raklapemelok.html) fő profilja az u.n. mobil, vagyis a termék mozgatása során történő mérés, legyen szó kézi raklapemelőről (békamérleg), targonca mérlegről, daru mérlegről, vagy éppen homlokrakodó mérlegről.
Ezen mobil mérlegek közös jellemzője, hogy az anyagmozgatás során történik a mérés, az adatok vezeték nélküli kapcsolat segítségével jutnak a központi számítógépbe, amely teljes körű nyilvántartást végez az adott projektre vonatkozó szállítmány összsúlyáról.
Természetesen nem csak az idővel, energiával lehet jelentős összegeket megtakarítani, de az automatizált, számítógépes nyilvántartásnak köszönhetően az emberi tévedésből adódó károk is csökkenthetőek. (Kevesebb áru "esik" le a targoncáról és kamionról.)
Az anyagmozgatás közbeni mobil mérés tehát túlzás nélkül nevezhető óriási jelentőségű innovációnak, de lássuk be, a faékkel, akarom mondani a raklappal nem veheti fel a versenyt.
Ezen a linken a Prominens Kft. teljes logisztikai, raktári mobilmérleg kínálatát megismerheti: http://www.mobilmerleg.hu/mobilmerlegek/logisztikai-raktari-merlegek.html

A raklapok pályafutása anyaguknál és az igénybevételüknél fogva igencsak véges.
De a megsemmisítésükre is van technológia, hisz az Erdőgépker Kft. (http://www.erdogep.hu) forgalmaz olyan hulladékaprítót, ami nemcsak a fával, de a benne levő kisebb fémdarabokkal, pl. szögekkel is megbirkózik, a kalapácsokban nem tesz kárt és a keletkező faforgácsból egy ipari mágnes eltávolítja a fémet.
Így már semmi akadálya, hogy a rakodólapok kazánban végezzék.

Találatok: 175
×

×

Mobil mérlegek használatával jelentős költséget takaríthat meg!

A mobil mérlegek felhasználási területei és a költségmegtakarítás kiszámítása. KATTINTSON IDE!