Mobil mérlegek: miért és hol alkalmazzuk ezeket a korszerű eszközöket?
Rendelkezik-e már valamilyen mobil mérleggel? Kihasználja-e az abban rejlő gazdasági előnyöket? Ismeri-e a teljes választékot? Netán nem is tudja, hogy léteznek ezen eszközök?
A következőkben a mobil mérlegek gyűjtőfogalmába tartozó eszközök rövid, felsorolásszerű ismertetését követően néhány példával illusztráljuk a mobil mérlegek - mindenekelőtt a mérleges raklapemelők és a targoncamérlegek - felhasználhatóságát, és bemutatjuk, hogyan térülhet meg az ezen korszerű eszközökre fordított beruházás. Megtakarítás kíszámítása konkrét példákkal>>
Mit értünk mobil mérlegek alatt?
A hagyományos, helyhezkötött mérlegekkel szemben a mobil mérlegek esetében a mérleg - ami egyben szállítóeszköz is - "megy" a mérlegelendő áruhoz. Ezek a mérlegek a mérlegelési feladat ellátása során nem korlátozzák az anyagmozgató/szállító berendezés "eredeti" funkcióját, az áru/anyagtovábbítási funkciót.
Ezek a korszerű mobil mérlegek a helyhez kötött mérlegek szinte valamennyi "klasszikus" tulajdonságával rendelkeznek: pontosság, hitelesíthetőség, adatfeldolgozás, adattovábbítás, robbanásveszélyes környezetben történő alkalmazás szempontjából - néhány speciális eset kivételével - azokkal egyenrangúak.
Nálunk ezek a megoldások - a darumérlegek és talán a homlokrakodóba épített mérlegek kivételével - még kevésbé ismertek. Sok szakember nem is tudja, hogy szinte minden ipari/kereskedelmi mérlegelési feladatra létezik mobil mérleg.
Néhány járatos típus és azok elnevezései:
- Mérleges kézi raklapemelők (békamérlegek vagy raklapmozgató mérlegek): mérlegekkel egybeépített kézi mozgatású raklapemelő/mozgató/mérlegelő eszközök
- Targoncamérlegek: a gyalogkíséretű targoncákba épített mérlegek, a hidraulikus targoncamérlegek, a mérleges villák - valamennyi utólag is beépíthető vagy felszerelhető bármely targoncára.
- Darumérlegek: bármely daru horga és a megemelendő/mérendő áru közé akasztható szerkezetek
- Homlokrakodókba épített mérlegek: ömlesztett anyagok teherautókra történő felrakása közben mérik és összegzik a felrakott anyagot
- Jármű fedélzeti mérlegek (on-board mérlegek): a mérleg a jármű alvázába vagy emelőszerkezetébe van beépítve, tehát a rakományt folyamatosan méri emelés/szállítás közben is.
A mobil mérlegek legfőbb alkalmazási területe (nyugat-európai és USA adatok szerint) a logisztika, de a különböző termelési folyamatokban (darabszámlálás, termelés-irányítás, anyag-komponensek összemérése/kiadagolása stb.) vagy leltározásnál is rohamosan terjed alkalmazásuk.
A mobil mérlegek alkalmazása felfutó ágban van: Európában évente 13000 db mobil mérleget vásárolnak.
Időmegtakarítás a raklapon szállítandó tömeg mérésével
Raklapot mozgatni és mérni egyidejűleg - a leghatékonyabb megoldás. Azonnal lehet tudni, hogy a beérkező szállítmány hiánytalan-e, vagy pl. mennyi alapanyag maradt a raktárban kiszállítás után.
De hogyan is oldható ez meg? Az egyik legnagyobb mobil mérleg gyártó, a RAVAS holland cég gyárilag beépíti a mérlegcellákat az e célra előkészített kézi raklapemelők villáiba (Savar 2100/4100/6100 vagy RolliPond) - legegyszerűbb, egyben legolcsóbb típusánál (RAVAS 1) pedig magának a megterhelt raklapemelőnek a deformációját méri egy adott ponton. A mérleg kijelzője azonnal megmutatja a megemelt raklap tömegét. Az egyes mérések összegezhetők. A beépített nyomtató (opcionális) rögzíti a tömegértéket egy mérlegjegyen. Ezeknek a mérleges kézi raklapemelőknek legpontosabb változatai hitelesíthetők, így alkalmasak a mérés alapján történő számlázásra is.
Ha szállítás közben mérnek, a mobil mérlegelés alig vesz igénybe időt.
A mérlegelés menete mobil mérleggel:
- vigye a mérleges raklapemelőt a raklaphoz,
- emelje - és emelés közben mérje meg a raklapot, egy gombnyomással regisztrálja a mérés eredményét, majd
- raktározza el a raklapot.
Helyhez kötött mérleggel:
- vigye a raklapemelőt a raklaphoz,
- emelje meg a raklapot,
- vigye a mérleghez,
- helyezze azt a mérlegre,
- mérjen és regisztrálja a mérés eredményét,
- emelje fel újra a terhet,
- szállítsa el a mérlegtől és raktározza el a raklapot.
Az időkülönbség legalább másfél perc raklaponként!
Másfél perc nem nagy idő, de a sokszor másfél perc időmegtakarítás tetemes költségmegtakarítást eredményezhet.
Egy cég (alkatrészeket gyárt a számítógépipar számára) naponta 250 raklapnyi árut szállít ki kereskedelmi központjából. A mérleges raklapemelővel végzett méréssel megtakarított másfél perc naponta 6,25 munkaórát jelent. Ez évente 220 munkanapot alapul véve 1375 munkaóra. Ha egy munkaóra költsége 800.-Ft, akkor az éves megtakarítás 1100.000.-Ft.
Egy mérleges raklapemelőn naponta 60-80 raklapot lehet megmérni, tehát négyre van szükség a napi 250 raklap kapacitás eléréséhez. Egy mérleges raklapemelő (ára kb. 600.000.-Ft) átlagos élettartama 8 év, így az éves értékcsökkenés évente kb. 75.000.-Ft, ami 300.000.-Ft a négy raklapemelő esetében. Ez 800.000.-Ft költségmegtakarítást jelent évente!
A mobil mérlegek növelik a hatékonyságot más raktári tevékenységek esetében is, mint pl. a bejövő áru ellenőrzése. A hiányos szállítmányok a közvetlen anyagi veszteségen túlmenően további kellemetlen következményekkel járhatnak, mint pl. ha alapanyaghiány miatt kénytelen leállni a termelés. A mobil mérlegek segítségével a hiányos szállítmányok már a bejárati ajtónál fölfedezhetők, a szállítóeszközről történő lerakodás közben.
A mobil mérlegekkel időt lehet megtakarítani a rakomány összeállítása során is.
Ha ismert a felrakott áru össztömege, megelőzhető a teherautók túlterhelése is.
Az ilyen faladatok kitűnően elláthatók pl. a targoncákba épített, igen kedvező árú hidraulikus targoncamérlegekkel, melyek legkorszerűbb változata - az RCS-PLUS - 0,2 %-os (!) pontossággal mér.
Tudni mekkora mennyiség van raktáron: hatékony raktárkészlet nyilvántartás
Folyamatos üzemnél, a keverékek készítésénél pl. az egyes komponensek raktáron lévő mennyiségének pontos ismerete nélkül - ha az csak becsléseken alapul - nem biztosítható a kényszerleállás nélküli termelés.
Nézzük pl. egy cég gyümölcsjoghurt gyártását. A keverési szakaszban a joghurtot raklapemelőkön odaszállított tartályokból vett gyümölcskoncentrátummal keverik össze. A különböző ízeket ízenként egy tételben készítik el, majd mindegyik tétel összeállítása után a maradék gyümölcskoncentrátumot visszaszállítják a raktárba.
Eleinte becsléssel állapították meg, hogy mennyi gyümölcskoncentrátum maradt még a visszaszállított tartályban, melynek következtében a folyamatosan termelő gyártósoroknak néha le kellett állni, mert a tartályok hamarabb kiürültek, mint azt becsülték.
Jelenleg a gyümölcskoncentrátumot tartalmazó tartályokat mérleges raklapemelőkön szállítják, így a megmaradt gyümölcskoncentrátum mennyiségét is pontosan tudják.
Szállítási díj megállapítása csomagszállításnál
Lengyelországban egy csomagszállító világcég egy logisztikai problémával küzdött: a raklapon érkező "különleges" árut nem tudták lemérni a hagyományos raktári mérlegeken, egyszerűen csak azért, mert az túl sok időbe telt volna. Ezen küldemények méretei miatt arra sem volt lehetőség, hogy a normál csomagok számára kialakított automata szállítószalagokon megmérjék és osztályozzák azokat. Ezért az ügyfelek által megadott tömeg alapján számláztak.
A szúrópróbaszerű ellenőrzések azt mutatták, hogy az ügyfelek által megadott tömegértékek rendszeresen alacsonyabbak voltak, és ez komoly bevételkiesést okozott.
A probléma megoldása érdekében a raklapszállító targoncákat (összesen 27 db-ot a cég 3 raktárában) hitelesített mérleges villákkal szerelték fel. A targonca kabinjában lévő kijelző műszerek adatátvitelre alkalmas kimenettel rendelkeznek; a terminál W-LAN vezeték nélküli hálózaton kommunikál a raktárkezelési rendszerrel.
A jelenlegi folyamat:
A targoncás leemeli a raklapot a teherautóról és az érkeztetési zónába szállítja, ahol a vonalkódos leolvasás történik. Az árun (raklapon) elhelyezett vonalkódról leolvasott és az adatfeldolgozó rendszerbe továbbított adatok a többi mellett a feladó által megadott tömegértéket is tartalmazzák. Az időközben a targoncamérleggel megmért tényleges tömegérték a targonca azonosító kódjával együtt szintén az adatkezelő központba kerül: a mérlegelési adat kiértékelése után, ha szükséges, a rendszer módosítja a számlát.
Az emberi közreműködés gyakorlatilag csak a raklap (az áru) és a targonca vonalkódjának kézi egységgel történő leolvasására korlátozódik.
A raklapok átlagos kezelési ideje korábban egy perc volt, a mérlegelés kevesebb, mint tíz másodperccel növelte meg ezt az időtartamot.
Ez esetben a mérleges villák beruházási költsége rendkívül rövid idő - kevesebb, mint három hónap - alatt megtérült.
A világ egyik legnagyobb szállítási és logisztikai cége, hetente 134 millió csomagot szállít a világ 200 országába.
A megoldandó feladat ugyanaz volt, mint a fenti példában: a csomagáradatban egyre több a palettírozott, nagyobb terjedelmű áru, amelyeket nem lehet a szállítószalagokon kezelni és ezért nem tudták az útjukat követni az osztályozó központban alkalmazott automatikus eljárással. Helyhez kötött mérleget használva a különleges áruk megmérése ennél a cégnél is túl sok időbe került volna: sok általa szállított árura 24 órán belüli kézbesítést garantálnak.
Ennél a cégnél ezt a feladatot mérleges kézi raklapemelők segítségével oldották meg.
A palettákat egyenként lemérik a mérleges raklapemelőkön és azonosítják a vezeték nélküli vonalkód olvasó segítségével, ami egy tartóban található a kijelző mellett. Alfanumerikus kijelzőjén keresztül a kijelző műszer mutatja a kezelőnek, hogy vigye be az áru adatait. Tömeg, azonosító kód és méretek, együtt a dátummal és idővel, mind elraktározódnak a kijelző műszer belső memóriájában. Minden különleges árut így mérnek meg és azonosítanak, mielőtt kiviszik a raklapemelőkkel, hogy továbbítsák azokat. A műszak végén a mérleges raklapemelőket egy kábellel a számítógéphez kapcsolják, és minden begyűjtött és tárolt adatot átvisznek a gépre, melyek ezáltal bekerülnek a normál adatforgalomba.
Mobil mérleg tendenciák
A teljesség igénye nélkül ismertetett néhány példából is látható, hogy igen sok tartalék rejlik a mobil mérlegek alkalmazásában.
A hordozható darumérlegek alkalmazása a technikai fejlesztés következményeként (elektronizálás, kis méretek stb.) az 1990-es évektől rohamosan elterjedt, és kevés kivételtől eltekintve gyakorlatilag kiszorította a beépített darumérlegeket (A Tamtron cég darumérlegeiből sok száz üzemel Magyarországon is).
A homlokrakodóba épített mérlegek gyártói közül néhány (pl. a már említett Tamtron cég is) már hitelesíthető változatot is kínál, komoly versenytársként fellépve az ömlesztett anyagok mérése területén a hagyományos hídmérlegekkel szemben.
A jármű fedélzeti mérlegek "karrierje" az utóbbi néhány évben indult. Az általában műholdas flottakövetővel is felszerelt különböző szállítójárműveket szinte elképzelhetetlen mennyiségben látják el egyre pontosabb mérlegekkel: Finnországban több mint 200 tejbegyűjtést végző tartálykocsi alvázába van hitelesített mérleg beszerelve (9°-os ferdeségig hitelesen mér!). A különböző kialakítású hulladékszállító járművekbe szerelt mérlegek a hulladékgyűjtő tartályok vagy konténerek egyenkénti mérését - és ezáltal a háztartások és/vagy üzemek által "termelt" hulladék elszállítási díjának tömegalapú számlázását - teszik lehetővé.
Nem szándékozunk azt a benyomást kelteni, hogy a mobil mérlegek előbb-utóbb teljesen kiszorítják a hagyományos, helyhez kötött mérlegeket. Azonban az a véleményünk, hogy megjelenésükkel és térhódításukkal gazdagítják a gazdasági életben nélkülözhetetlen mérlegek választékát, és új alkalmazási lehetőségeket teremtenek: rohanó, állandó időszűkében szenvedő világunk tipikus termékeként egyre növekvő mértékben felelnek meg a felhasználók sokirányú elvárásainak.
Tekintse meg alkalmazástechnikai példáinkat itt >>!
Mérlegelési problémáival forduljon szakembereinkhez, vázolja megoldandó feladatát, mi javaslatokat teszünk Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.